Le rôle du manager face à une restructuration

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Selon une récente enquête, 57% des entreprises suisses ont commencé de mettre en place un plan de restructuration ou envisagent de le faire.

Face à la crise actuelle, beaucoup de dirigeants et de managers doivent apprendre à gérer leur équipe pour faire face à la baisse de motivation générale. Il est crucial pour eux de préserver l’image de l’entreprise et des employés car l’influence sur l’opinion des collaborateurs qui partent est non négligeable.

De leur côté, le employés qui resteront ont besoin du soutien du management pour garder un bon niveau de motivation. Le rôle du Département des ressources humaines est de maîtriser l’ensemble de ces processus de sélection lors d’une restructuration.

Le manager doit être clair sur les enjeux du changement pour pouvoir l’expliquer à ses collaborateurs. Le dialogue et la communication avec les employés faciliteront la compréhension du message au sein des différents départements. Mettez-vous toujours à la place du collaborateur en évitant les phrases « bateau » du genre «  Je sais ce que vous pouvez ressentir » mais proposez plutôt votre soutien !

Les employés apprécient particulièrement qu’on leur présente quelles sont les aides apportées lors d’une restructuration et comment les obtenir. La mise à jour du CV, l’entraînement aux entretiens d’embauche ou les formations professionnelles font partie de ces mesures.

Il ne faut jamais perdre de vue l’individu et lui proposer une offre qui corresponde à ses besoins et à son profil. En cas de doute sur la manière de gérer cette crise, n’hésitez pas à recourir à votre carnet d’adresses – professionnelles ou privées – pour obtenir des conseils et partager vos expériences. Cela vous donnera force et confiance pour affronter ces moments difficiles.

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The role of the manager in company reorganisation

According to a recent survey, 57% of Swiss companies have already begun to put in place reorganisation plans or envisage doing so.

In the present crisis, management has to learn how to manage the uncertainties facing their teams and to cope with the lack of general motivation. They must also preserve not only the image of the company and its employees but also be mindful of their own image. This means avoiding people who have been made redundant from spreading a negative impression of how the situation was dealt with. The potential negative effects of this cannot be under-estimated.

On the other hand, employees who stay with the company need the support of the management to remain confident and motivated. HR’s role is to have a complete mastery of the rules and processes used in retaining or dismissing employees. But what about your role as a manager?

Management must clearly understand the reasons for making people redundant so they can be explained to the employees with clarity and conviction. Communication and dialogue with staff in the affected departments has to be a priority and you should try to put yourself in their shoes so you are able to understand their concerns. Avoid cliches such as, ‘I know how you feel’ and instead try reassuring them that you will provide them with as much support as they need at such a difficult time.

HR will probably have already decided on using an outplacement company and managers need to inform themselves of what help has been offered and how to get it for their staff. Such help often includes updating CVs, job interview training or professional education – the important thing is to make sure that any help is tailored to the needs of the individual.

Finally, on a personal level, you have to deal with your staff’s expectations that you will overcome these difficult times while continuing to manage the team in the best way possible. If you have your own doubts on how to cope with these issues, don’t hesitate to use your professional and private network to find somebody to share advice and experiences with.
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